גלעד שבתאי, בני שבתאי הדרך שעברו להקמת נופי גלעד

גלעד ובני שבתאי ודרכה המרתקת של המשפחה לרשימת 500 המשפחות העשירות בישראל

משפחת שבתאי הינה משפחה בעלת סיפור חים מרתק. שלוש דמויות בולטות במשפחת שבתאי הן האחים בני וגלעד ועופר שבתאי – בנו של גלעד. ברבית חייהם בילו האחים שבתאי בארצות הברית מאחר והם גם תושבי ארה"ב, כאשר בני היווה דמות מפתח במשפחה. בני התחיל את דרכו כמאבטח בשגרירות ישראל שבצרפת, והפך במרוצת השנים לאיש אמיד. את עיקר הונו עשה דרך מותג שעוני היוקרה Raymond Weil, והיה הנשיא והבעלים של השלוחה האמריקאית של המותג.

בני שבתאי וכניסתו לעולם העסקים

מלבד השעונים, נכנס בני גם לענייני הנדל"ן על ידי לא מעט עסקאות. בין היתר דרך חברת Linfield Holding. ב-1997 השקיעה המשפחה בחברת ארית תעשיות הבורסאית, וכשבני הפך לבעל השליטה בחברה הוא מינה אחיו הצעיר גלעד ליושב הראש שלה. בהמשך הפכו גם האחיינים למשפחד גלעד – עופר ושרון לבעלי מניות בחברה. ארית פועלת בתחום התעשיות הביטחוניות. בין היתר עוסקת ארית, דרך החברת בת שלה – רשף טכנולוגיות, בפיתוח וייצור מרעומים אלקטרוניים לשוק הצבאי. אחד הלקוחות העיקריים של החברה הוא לא אחר ממשרד הביטחון הישראלי.

גלעד ובני שבתאי – ההשקעה בטלגייט

האחים גלעד ובני שבתאי הרוויחו סכום גדול ויפה באותה תקופה, על מכירת. חלקם בחברת טלגייט. טלגייט  נמכרה בתקופת הבועה של ההייטק שהייתה בשיאה בשנת 2000, עם רווח אדיר של כ-150 מיליון שקל ויותר. אך הפסדים גדולים בחזיתות עסקיות אחרות, הביאו למחיקתם של הישגים אלה במהרה. מצב זה הביא את משפחת שבתאי לפני קצת יותר מעשר שנים להחליט למכור את כל האחזקות בארית, כאשר בני שבתאי מוכר את אחזקותיו ליושב ראש ולסמנכ"ל הכספים. החברה הייתה כבר בתקופה זו בהפסדים די גדולים,ובתמורה לסכומים זעומים מבחינתם הם נותנים זכות ליהנות מ-20% מהדיבידנדים שימשכו בעלי המניות החדשים.

פרוייקט חדש של גלעד שבתאי

משפחת שבתאי והקשר לתעשיית הביטחון

הקשר של משפחת שבתאיי לתחום הביטחוני לא הסתיים בקשר עם חברת ארית. במשך כמעט 20 שנה היה בני שבתאי ממונה ואחראי על עריכת והנחיית ערבי ההתרמה השנתיים של "אגודת ידידי צה"ל בארה"ב" (FIDF). כך זכה שבתאי לכיר אנשי ביטחון ופוליטיקאים רבים. בין היתר היה שבתאי בסוף שנות ה90 ותחילת שנות האלפיים, אחראי על אירוח שר הביטחון אהוד ברק ועוד שורה לא קצרה של רמטכ"לים ואלופי עבר מובילים, בהם שאול מופז, בני גנץ, משה (בוגי) יעלון וגבי אשכנזי. אחד האירועים הזכורים לטוב היה אירוע התרמה בו נכחו יוצתר מ1,300 אורחים והוא נחל הצלחה גדולה והביא לגיוס של מעל 20 מיליון דולר עבור צה"ל.

שנה לאחר מכן הרים שבתאי אירוע נוסף, שאליו הוזמן הרמטכ"ל בני גנץ, אך זה ביטל ברגע האחרון את הגעתו בשל המצב הביטחוני באותם ימים בישראל. עם זאת, גנץ אך לא ויתר על השיחה ושניהם שוחחו בוידיאו. לפניו שודרה ברכה מצולמת של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושל גלעד שליט. גם באירוע זה גויסו סכום גבוה של כ-26 מיליון דולר.

בראיון לאתר ynet לפני מספר שנים הודה בני שבתאי כי הייתה לו הצלחה עסקית גדולה בארה"ב, "אבל ההצלחה הכי גדולה שלי היא אגודת ידידי צה"ל. זה הדבר הכי טוב שעשיתי בחיים. נושא שמאוד קרוב אליי". לדבריו.

כניסתה של משפחת שבתאי לתחום האינטרנט

במקביל להשקעות המוצלחות בתעשייה ביטחונית, משפחת שבתאי ניסתה להשיג דריסת רגל גם בעולם האינטרנט. זה התחיל כאמור דרך חברת טלגייט, שנתנה אפשרות להעביר קול ונתונים על-גבי רשתות טלוויזיה, בכבלים וטלפונים. כך התגלגלה המשפחה להשקיע במיזם האינטרנטי בשם iMESH. בין מייסדיו של המיזם היה טלמון מרקו, מנכ"ל וייבר וממייסדיה. החברה הצעירה הציעה שירות שיתוף קבצי מוזיקה בין גולשים. ממש כשם שחברת נאפסטר שצברה תאוצה באותם ימים. גם ב-iMESH ידעו שהתחום אפור למדי ורק ב-2004, כשהגיעה להסכם פשרה מול איגוד חברות התקליטים האמריקאי (RIAA), במסגרתו נכנעה לחוק ושילמה 4 מיליון דולר והפכה את התוכנה הפופולרית שלה לחוקית.

למעשה, בזכות iMESH ששרטטה את קווי המתאר של וייבר, וייבר יכולה היתה להגיע לחיינו, מה גם שהיא ומימנה את הקמתה ופעילותה. מלבד הכסף שהשקיעו משפחת שבתאי ב-iMESH, שם היו בעלי השליטה ובהמשך גם בוייבר, טלמון מרקו הביא גם הוא כסף מהבית שעשה דרך העסקים ב-iMESH. המודל העסקי אז נתמך על חברות אינטרנט כמו קונדואיט ובבילון היום – הטמעת מנוע החיפוש בתוך שירותי המוזיקה ואפשרות קבלת תשלום עבור הפניות למנועי חיפוש כמו גוגל.

משפחת שבתאי וההשקעה בוויבר

גלעד שבתאיהיקף ההשקעה של משפחת שבתאי בשלל מיזמיו של טלמון אינו ברור, מלבד העובדה שבווייבר הושקעו כ-30 מיליון דולר.

אך עם מכירת וייבר לחברת Rakuten היפנית, יכולים היו בני, גלעד, עופר ושאר משפחת שבתאי לחייך על אחת העסקאות המוצלחות, כאשר גרפו לכיסף כ – 496 מיליון דולר. החזר בעל משמעות על ההשקעה שלה באפליקציית השיחות הפופולרית. לא ניתן אלא להמר שאם טלמון ימשיך למיזם חדש בהמשך הדרך, משפחת שבתאי עשויה בהחלט לממן אותו גם אז. ככל הידוע, בני שבתאי אחראי לעיקר המימון של וייבר, אולם מי שעמדו בקשר שוטף עם החברה הם דווקא אחיו גלעד שבתאי ובנו של גלעד -עופר.

גלעד שבתאי ופועלו בשנת 2022 – נופי גלעד

נופים גלעדגלעד שבתאינכון להיום, שנת 2022, משקיע גלעד שבתאי את מרבית הונו וזמנו העסקי בקידום קבוצת נופי גלעד אשר בונה ויוזמת פרויקטים של בניינים רבי קומות ומתחמי מגורים בערים בישראל.  שבתאי משתף פעולה עם משפחת פלוטקין ויחד הם מנהלים את נופי גלעד